Utbrändhet: Symtom.


1, Att inte kunna tänka klart en tanke. Det kändes ständigt som att jag tappa tråden,
jag tänkte på något men innan jag var klar hade nästa tanke ploppat upp och så höll det på.
Om och om och om.

2, Att inte kunna hålla fokus. Jag kunde inte fokusera alls, när jag gjorde något påbörja jag uppgiften
för att mitt i gå över till nästa sak, och nästa.
Jag kunde börja diska, för att halvvägs starta en tvättmaskin, för att sedan städa badrummet
och innan jag var klar med de börja jag sortera strumpor, gick tillbaka och diska 2 tallrikar
för att sedan börja dammsuga.

3, Att zoom ut vid samtal. Det var i perioder oerhört svårt att prata med mig.
Jag hängde inte med, om du berättade en längre historia slutade jag lyssna halvägs, inte för att jag är elak,
utan för att min hjärna inte hängde med. I perioder var min sambo tvungen att ställa tydliga frågor
för att jag skulle kunna svara, och i perioder var han tvungen att ställa ja eller nej frågor.
Jag hängde inte med. Jag såg att han prata, jag hörde att han prata men jag förstod inte vad orden betydde.
Jag kunde helt enkelt inte bygga ihop meningarna.

4, En förlamande trötthet. Oavsett hur många timmar jag sov så var jag så oerhört trött.
Hela tiden. Varje litet moment krävde återhämtning. Att gå upp och göra mig i ordning var tillräckligt
för att jag skulle behöva sova middag. A
tt åka och storhandla innebar att jag var sängliggande två dagar efteråt.
Allt tar så ofantligt mycket energi. Energi man inte har.

5, Bergochdalbana bland känslorna. Aldrig har mina känslor svängt så mycket som i och med
min utbrändhet. Om jag inte fick upp korken till tandkrämen kunde jag bryta ihop totalt och gråta ögonen ur mig.
Minsta motgång trigga en tsunami av känslor. Vissa brusar lätt upp och exploderar i någon form av ilska.
Jag blev mest bara ledsen. Så ofantligt ledsen.

Detta är lite av de symtom jag tampats med.
Har ni egna erfarenheter, isåfall hur var det för er?
Upp